19 maj 2010

Austin Texas ligger...












...15 timmar österut med bil från Tucson. Genom New Mexico, en död stat.
Motel i öknen är fulla av passerande resande, mest truckförare.
I de små städerna längs vägen fann jag inte mycket hopp. Det är något med dem som skrämmer mig och väcker förtjusning på samma gång. Undrar vad de gör när de slutar jobbet. De kanske spelar tv-spel online mot någon av er som läser, vem vet, eller så gör de något som David Lynch skulle kunna skriva i ett manus.
Framme i Austin.
Jag klev ur bilen och kände hur den fuktiga luften omslöt mig och pärlade sig på huden. Luften är fuktig, vissa tycker inte om det, men jag njöt. Det är svårt att föreställa sig hur torr luften är i Tucson.
Det är grönt och lummigt och allt är större. Människorna är trevliga i Austin och innovativa.
Mycket konstnärer av olika slag och många cyklister. Lance till exempel. Han har sin cykelbutik här, Mellow Johnnys. De har fina och dyra saker.
Så härligt med grönt. Magnolian står i blom. Och vilka blommor. Allt är större i Texas sägs det.
Jag slöt upp med en grupp cyklister och körde en vända på lördagen. Det var roligt. En Lagom runda på ca 10 mil, dock med ganska mycket stopp och väntan. Jag passade på att köra några av backarna 2 ggr. En krigare som vill bli starkare.
Vegetationen liknar Sveriges, med undantag för en och annan kaktus.
Jag tog en paus i skuggan under ett magnolia träd. Var annars.

Staden är liten men bjuder på mycket trevligt. Allt från jazzklubbar till gallerier till texasgrillar, ekologiska kaféer och créperier, grönska. Äntligen gröna ängar och träd. De enda träden värda att nämna i Tucson är pecannötsodlingarna, men de växer i räta linjer.
Fuktig luft. Huden andas. Håret krullar till sig på huvudet. Jag blundar och njuter.
Jag äter chili på ett litet hak vid vägkanten. Jag är i Texas.

3 kommentarer:

  1. har kommit på en ny action tv-serie som du kan vara med i , tänk chuck tänk " TEXAS RACER" ....... AWSOME!!!!

    puss o kram från Parikt, Lina o Mr T

    SvaraRadera
  2. Jag sjukt peppad på den rollen.

    Faster than a bullet.

    Texas Racer - Bigger Better Beautifuller...

    SvaraRadera
  3. Jag ska också ha en tabascoflaska i ryggfickan hela tiden.

    If you want to race, I race your face...

    SvaraRadera