08 maj 2010

Racedags igen...



... tänkte jag kl 04.25 i morse när klockan spelade solo på trumhinnan.
Frukost hade jag ingen hemma, men det visste jag redan innan, för det hade jag kommit på igår kväll sent när jag redan låg i sängen.
Några havregryn föstes ihop och en skvätt vatten på det och en gröt med några extra stänkar honung kokades ihop.
Linfrön har jag sett till att köpa upp mig på och närodlade pecannötter. De rördes ned också.
Tidiga frukostar ligger mig inte varmt om hjärtat, men att ge mig ut på vägen på tom mage är en säker pinne i hjulet. Det vet jag.
06.00 rullar klungan ut från samlingsplatsen. Jag hann med en dubbel espresso med en skvätt mjölk innan.
Ca 75 pers hade samlats dagen till ära. Inga tävlingar denna helg, så alla kunde vara med och leka cykelproffs.
Så även jag.
Jag kämpade och slet och satte mig i fören på klungan och slet och drog, jagade med utbrytningar och stampade ned kullar och backar. Stark som en oxe kände jag mig och det var jag också. Ensam i udden på en 75 man snabb pilspets som i flygande fart, far fram över berg och dalar. Starka känslor.
Pigg och lätt satt jag i sadeln och fick komplimanger av de som jag känner här. "Looking good, man" krämade en av de starkaste cyklisterna jag vet härifrån ur sig, Tim. Ja tack du, tänkte jag, att kan man inte cykla bra, kan man ju ändå se bra ut, i min Raphatröja och Drylanebrallor. Idag stämde det han sa, med sin dubbla bemärkelse ganska bra. Jag var bra och såg bra ut.
Det tvättas ofta cykelkläder nu. Mina vita Drylane-pantalones trasades sönder i kullerbyttan på berget.
Jag väntar på en efterlängtad och mycket uppskattad sändning från just Drylane med 2 par nya bibs. Det tackar jag för! En cyklist som var dag rullar runt med samma byxor. Nej du Larsson det går inte.
Någon spurt hade jag ingen ork med, men på det stora hela, en rolig runda på starka ben.
Öknen står i blom. Kaktusarna blommar med överraskande styrka och jag ser buskar och små träd med blommor jag aldrig tidigare sett.
De ska fotograferas.

6 kommentarer:

  1. du skriver väldigt bra henk-man. du börjar sakta å säkert få in mig på bockstyre...hmmm
    jag å Tage brukar sitta å läsa om dina äventyr å bravader när vi har morgonmys vid 5-tidish allt för oftast
    när kommer du hem? när du kommmer hem, får du swappa dom stora hjulen mot dom små,för nu skejtas d för fullt i parker å torg
    big ups and a hang ten/patrik o Tok Tage

    SvaraRadera
  2. Nice! Skate ska det bli, det kan du skriva opp, serru.
    Jag tror på kingsholmens betongplätt. Den verkar ju prima.
    Att sitta med arslet på brädan och skopa i sig glarre är ju inte illa pinkat heller..
    Om 3 veckor är det touchdown på Arlanda.
    Hälsa Lina och Tage.

    SvaraRadera
  3. Varför har du beställt nya byxor Henke? Fattar du inte att vita cykelbyxor med röda (äkta) blodfläckar på är mycket tuffare bara vita? Dessutom har du en ursäkt för att visa lite ass...

    Du kommer att knäcka mig när du kommer tillbaka, jag har gått i stå och blir bara avhängd hela tiden...

    SvaraRadera
  4. Hehe. Ja en stor portion av mitt ass skulle kunna skådas genom de gamla, det är ett som är säkert.

    Äh, du mörkar bara.
    Bara för Kloss, Mange och resten av elitgänget hänger av dig en gång, betyder det inte att du inte är i form. Jag tror dig inte.
    Så fort du får syn på en liten uppförs kommer du stampa till och där sitter jag kvar vid foten, akterseglad.
    Hur som helst är det hur extremt fräscha vi ser ut på tegelbackens gelateria som räknas.

    Til topps. En liten brunost ville smake svært godt akkurat nå. Ikke sant?!

    SvaraRadera
  5. Du får ha bildvisning med projektor på klassiskt diamannér när du kommer hem. Verkar finnas mycket skoj att visa. Eller jag vet, ha en utställning med fräscht vernisage. Servera snittar och energidryck. De blodiga byxorna inramade.

    Olle

    SvaraRadera