08 april 2010

The Tucson Doughnut Showdown...





















... del 1: Dunkin´Donuts.
Ett dussin doughnuts köptes in, plus några "hål" som bonus. Hålen är alltså precis som det låter fast tvärt om. Det är alltså inte hålet som köps, utan det som blir över när ett hål är gjort. En doughnut-klutt typ.
Hur som helst. Jag gick galen där inne och pekade till höger och vänster på munkar som såg ut som om de var speciella nog att vara en del av dagens munkforskning. Mina vänner skämdes, men inte jag. Jag hade inte ätit en munk på typ 5 år. Jag har inte saknat dem precis, men jag anser att en sådan vital del av det amerikanska kulinariska köket inte får missas eller förbises på något sätt. Det här är en viktig del av de amerikanska barnens uppväxt.
Doughnuts är söta och flottiga. Inte så goda alls egentligen.
Men de har ett tilltalande utseende. Runda med ett hål i mitten. Greppvänliga. I DnD finns det också ett glass-ställe, för de som inte tycker att själva munkringen tillgodosåg sockersuget.
Erik som jag bor med tyckte mest om den med rosa glasyr på (B1, tänk schack och överblicksbilden). Den smakade konstgjord jordgubbe. Helt ok, med andra ord.
Fast det fanns en munk som måste gå vinnande ur duellen, för vi märkte att den tog slut fortast. Vips så var den borta. A3.
Det fanns också en annan som var ganska bra. B2. Den var gjord på någon annan typ av deg. Den var lite nättare typ, kanske därför jag tycker den var bra...
Bästa utseende får A2. Färgsprakande och trevlig. Lite som en glass. Fast inte smaken. Som glass alltså. Asså, den smakar inte som glass, den ser ut som glass.
C4 är en naturell munk, som användes mest som referens och neutraliserande mellan munkarna. Som vatten på vinprovningen.
Den var ganska bra.
Förloraren var B4, den var nästan orörd när vi var klara. (Klara betyder illamående). Den var också ganska ful.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker C1 annars verkar vara en härlig kombination av mycket choklad och ett hemligt hål. Man vet liksom inte - är där ett hål eller inte...

    Och, är Erik den ända i hela delstaten som inte har helskägg? Är det nån slags lagstadgad grej over yonder? Och i så fall, är han på rymmen nu i sin skägglöshet?

    Jag tror att jag talar för samtliga läsare om jag säger att ditt nästa inlägg borde utveckla dessa båda frågor (om C1 och skägg) mer utförligt. Det är helt enkelt för viktigt för att förbises.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, stiligt!

    Och du, nytt gräs på Råsunda, nu kommer segrarna börja trilla in. Och på söndag kanske hockeylaget går upp i elitserien.

    SvaraRadera
  3. Synligt skägg och synliga guns, det är reglerna.
    Men eftersom jag är en rebell så ryker nog mitt snart. Det är också varmt...

    De fyllda munk-pjäserna är helt enkelt inte goda. Det är för mycke liksom och som om de inte kan bestämma sig helt enkelt. Glasyr? Fyllning? Smak? För mkt av det goda helt enkelt. Less is more. Stay pure, stay poor.

    SvaraRadera
  4. Less is absolut more. Har aldrig fattat vitsen med fyllning och glasyr på dougnuts. Man förstör ju bara den goda degnötssmaken. Får man underkänt om man påstår att McDonalds chokladglaserade doughnut är den godaste? Och då har jag ändå testat en drös olika "märken". Om inte, var det inte jag som ställde frågan.

    Peace

    /DP

    SvaraRadera